Aku rasa, aku cerita. Aku baca, aku cerita.

Monday, June 6, 2011

frustration

Assalamu'alaikum! :)

Frustration = Kekecewaan.

Semua orang pernah merasai perasaan kecewa kan? Yang berbezanya situasi yang menyebabkan kita kecewa dan macam mane kite nak handle rasa kecewa tu. Macam-macam perkara yang menyebabkan kita rasa kecewa. Apa yang diharapkan tak dapat, apa yang diimpikan tak dapat, apa yang diidam-idamkan tak dapat.Mesti kite soal balik, kenapa tak dapat? Apa yang silap? Kenapa? Why?

Marilah kita belajar menghandle rasa kecewa itu dengan positifnya, yang mungkin kadang-kadang aku sendiri pun tertewas dengan perasaan sendiri. Itulah manusia kan? Lemah tanpa pertolonganNya.

Mari bedah dari akar umbi. Duduk sejenak. Instead of fikirkan keburukan di sebalik kekecewaan tersebut, tapi fikirkan apa yang Allah nak tunjuk di sebalik kita rasa kecewa tu. Kalo kite fikirkan keburukan je, yang menderita, hati kita yang kecewa ini jugak kan? Itulah dipanggil muhasabah. Scan segenap ruang kehidupan kita, yang mungkin ada kekurangan di sana-sini, yang mungkin juge menjadi asbab kepada kekecewaan tersebut. Perbaiki kekurangan tersebut. Upgrade setiap ruang kehidupan kepada satu level yang lebih baik.

Kekecewaan yang dirasakan itu adalah satu nikmat juga pada kita sebagai hambaNya. Kalo tidak diberi peringatan, kadang-kadang lalai jugak kan kita? Dah merasa kecewa tu, barulah kita tersedar, kat mane kita kurang kan? Daripada situ, kita belajar menerima ketentuanNya. Kerna Dia yang lebih tahu.

Setiap perkara yang Allah letakkan dalam kehidupan ini, semuanya dalam lingkungan pengetahuanNya. Semuanya Dia tahu. Semuanya di dalam perancanganNya. Jika kita sedar tentang perkara-perkara ni, kekecewaan yang dirasakan tu, insyaAllah sedikit sebanyak terubat. Semua benda yang kita buat dalam bumi Allah ni, semua tidak lepas daripada pengetahuanNya dan perhitunganNya.

Akhir sekali, dalam hidup ni, ada Allah bagi, ada Allah tarik. Apa yang Allah bagi tak semestinya buruk untuk kita, apa yang Allah tarik daripada kita, tak semestinya baik untuk kita. Kerna itulah kehidupan.

"Dan kehidupan dunia ini, hanyalah permainan dan senda gurau. Sedangkan negeri akhirat itu sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Tidakkah kamu mengerti?"
Al-An'am : 32.

Sama-samalah kita memperbaiki diri kita.


2 buah fikiran:

Anonymous said... [Reply to comment]

"...But it is possible that you dislike a thing which is good for you, and that you love a thing which is bad for you. But Allah knows, and you know not." (2:216)

anNaqia said... [Reply to comment]

tepat skali. :)
Allah sebaik-baik Perancang.

Post a Comment

wanna share something with me? just say it! ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...