Aku rasa, aku cerita. Aku baca, aku cerita.

Thursday, March 24, 2011

alkisahnya SPM

Tarikh keputusan Sijil Penilaian Menengah (SPM) diumukan pada 23 Mac 2011, iaitu semalam. Kalo masa aku dulu, seingat akulah, 14 Mac 2006.

5 tahun yang lalu aku yang berdebor nak amek result. Semalam, adik aku pulak yang mengalami situasi sama. Aku pun turut gelisah jugak, dapat brape lak cek mek tu. Alhamdulillah, rezkiNya melimpah ruah kat acik. 

For me, it is a turning point, when it comes to SPM, you need to make wise decisions. Sebabnya, sekolah dengan universiti adalah dua alam yang berbeza. Kat sekolah, even kita tak minat subjek biology contohnya, tapi we got cikgu, yang boleh pupuk minat tu, and kita boleh paksa diri kita belajar. Tapi kat universiti lain, you sendiri yang kena survivekan diri sendiri. Tak minat, takde lecturer nak pupuk minat tu kat you, but you yourself yang kena paksa diri minat subjek yang terpaksa dipelajari. Lagi satu, kalo kita kandas kat sekolah, kita still boleh blaja sampai tingkatan 5. Kalo kat universiti, you kandas you out. 

Semua benda akan berubah. Jika dulu kat sekolah, cikgu add math ajar bersungguh-sungguh pagi petang malam sampai nak terkeluar anak tekak cikgu, semata-mata nak anak murid faham topik kebarangkalian, kat universiti sudah lain. Belajar jugak subjek kebarangkalian (statistics) tapi just from the slide, lecturer reads from the slide, you yang kena fahamkan sendiri. Itu normal. Dulu makan orang suapkan, sekarang kena makan suap sendiri, basuh tangan dulu, baru boleh suap. 

Cara belajar pun semestinya kena lain. Every person will have their own style of studying. Semua lain-lain. Ada yang boleh belajar dengan buat group study, ada yang hanya boleh belajar sorang-sorang, dan ada jugak yang boleh guna dua-dua methods, its depends. Dulu masa mula-mula masuk uni, aku agak tunggang langgang jugaklah study, bila dah lama-lama barulah stabil, tapi tulah, kalo da lama-lama baru nak stabil, pointer pun lambat sikitlah nak stabil. Jadi sape-sape nak masuk uni nanti, cari terus cara study yang sesuai dengan diri sendiri dan dapat skor tinggi. 

Masuk universiti semua membawa identiti masing-masing. Dari situlah belajar mengenal kerenah orang-orang sekeliling, kalo kat sekolah dulu, terasa kanak-kanak lagi, kalo fikir pun, bilalah kasut sekolah nak kering, bila abah nak datang amik, pukul brape nak sampai sekolah itu je. Tapi, bila dah meningkat umur, banyak dah benda nak fikir, itulah,inilah. Macam-macam hal. 

Banyaklah perbezaan hidup universiti dan sekolah. Tapi, ade jugak perkara yang tak perlu berubah, dan perlu ada dalam hidup. Rajin, usaha, tawakal, semua benda positif time kat sekolah dulu. Ramai yang cakap, tak guna dapat 10A pun, kalo kat universiti kecundang, itu nasiblah dan manusia mungkin terlupa untuk membawa bekalan positif dari sekolah ke universiti. Kehidupan orang ni kan lain-lain, ada Allah bagi bagus awal-awal, ada Allah bagi teruk akhir-akhir. Tapi, pegang satulah, nak berjaya, kena usaha, tak berjaya, tak semestinya gagal seumur hidup, kita ada akal untuk fikir, untuk bangkit balik, berjaya dunia akhirat dalam kasih sayang Allah itu kan lebih bermakna.

Kesimpulannya, kanak-kanak yang nak meningkat dewasa yang akan masuk universiti, bersedialah mental dan fizikal. Perjalanan jauh lagi kalo kita dipanjangkan umur, jadikan SPM tu sebagai titik tolak untuk terus berjaya. Pada yang dapat skor, maintainkan skor sampailah abis universiti jika diizinkanNya, pada yang tak skor, Allah itu ada. Kalo kita usaha lagi selepas ni, insyaAllah, moga Allah pandang usaha kita, dan kita dapat result yang lebih baik, bukan di SPM, di universiti mungkin. Orang yang bijak, orang yang tak jatuh pada lubang yang sama dua kali. 

Live and learn. Mari belajar daripada kehidupan sekeliling.

miss SESTER oredi. :') 

2 buah fikiran:

.hasina. said... [Reply to comment]

hai ! :)
baca entry ni..

anNaqia said... [Reply to comment]

Jan MD
tq for the compliment. :)

hasina,
hai!
tq for dropping by. :)

Post a Comment

wanna share something with me? just say it! ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...