Aku rasa, aku cerita. Aku baca, aku cerita.

Friday, March 18, 2011

rahsiaNya

Pertemuan, rezeki, ajal, maut dan jodoh adalah rahsiaNya. Pernah dengar ungkapan, pertemuan, rezeki, ajal, maut dan jodoh di tanganNya kan?

RahsiaNya - ajal

Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya; dan Allah Amat Mendalam PengetahuanNya mengenai segala yang kamu kerjakan
[Al-Munafiqun : 11]

Baru lepas dengar cerita member mengenai kematian student UTP masa balik mid semester break hari tu. Kebaikannya disebut-sebut sehingga ke hari ini. Muka arwah bersih tiada cela. Kata memberku, orang yang lihat wajahnya, melihat dahi arwah berpeluh, dan dikatakan orang yang meninggal dalam keadaan dahinya berpeluh, inshaAllah dengan izinNya dijanjikan tempat-tempat orang soleh. Tersentuh hati kite yang mendengar. Tiada cela pada fizikal walaupun meninggal kemalangan. Kedatangan sahabat-sahabat ke rumah arwah tidak putus-putus. Nak solat jenazah terpaksa dilakukan di surau sebab terlalu ramai yang datang.

Fikir balik diri-sendiri. Macam mana keadaan kita meninggal nanti?
Cukup ke tak bekalan nanti?
Nanti ade ke orang nak ceritakan kebaikan kite walaupun da tiada di dunia ni?
Banyak lagi yang kurang.
Menangis fikir. Haish~

RahsiaNya - jodoh

Lepas cerita bab-bab sedih, masuk bab jodoh pulak tadi. Hm, duk membilang-bilang pasangan yang sedia ade dalam kos batch sendiri. Semua da ade steady partner, ade plan masing-masing. Kebetulan masa tengah cakap-cakap tu, semua single mingle lagi. Takde lah rase awkward sangat nak bercerita. Dulu selalu sedih, sebab fikir, aku ni tak laku. Takde orang nak. Pastu fikir-fikir balik, aku nak cari bakal suami, mungkin sebab tu susah sikit kot. Jodoh tu tak jumpa lagi. Dulu selalu risau, takut kahwin lambat. Haha~

Bila difikir-fikir, dalam hati dah ade yang aku suka. Dah lame suka. Tapi orang cakap suka, minat, cinta, kasih tu lain. Tak kisahlah. Cuma fikir, it's not the time yet. Doa je senjata aku sekarang. Tunggu masa Allah kata kun, fayakun. Tapi sekarang fikir, aku ni, sempat ke tak kahwin. Manalah tahu, umur pendek, tak sempat merasa kahwin pun. Doa yang terbaik. :)

Ya Allah, aku mohon, jika dia benar untukku, permudahkanlah, satukan kami dalam batas-batas syarakMu. Namun, jika dia bukan milikku, redhailah hati aku, kerana aku tahu Kaulah sebaik-baik perancang. Kumohon apa yang telah Kau takdirkan.


*PrayforJapan. Moga terus tabah Japanese.*

5 buah fikiran:

Syamil Johan said... [Reply to comment]

ak setuju sangat dengan mu...INSYAALLAH klau dah jodoh x kemana..ALLAH itu Maha Mengetahui dan Adil....

kecik's said... [Reply to comment]

kak naqiah! hehe, nas selalu pesan kat diri nas
"jodoh itu adalah ajaib ,penuh misteri tanpa jawapan sehingga tiba masanya"

:)

anNaqia said... [Reply to comment]

syamil,
amin. moga ada jodohlah hendaknya. hehe.

nas,
betul-betul. misteri terindah dalam hidup. :)

mohd khalis farouk Agil said... [Reply to comment]

jodoh pertemuan smua tgn Allah..tp kta kna berusaha utk mencari..:-)..berdoalah..

anNaqia said... [Reply to comment]

@mohd khalis farouk Agil: insyaAllah. mari berdoa sungguh2. :)

Post a Comment

wanna share something with me? just say it! ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...