Aku rasa, aku cerita. Aku baca, aku cerita.

Monday, April 4, 2011

alkisahnya kampung dulu-dulu

Baru lepas mengenang kesah kanak-kanak dengan rumet. Seronoknyelah.

Bangun pagi-pagi mandi air perigi, air dalam tempayan.

Tengahari, keliling kampung dengan basikal tua atuk.

Memancing kat tali air kat sawah padi.

Main baling selipar.

Main ting ting (dekcoklah kalo orang klate sebut)

Main batu seremban (woh selambut orang klate sebut)

Makan jambu batu cicah perencah megi kari.

Makan ais krim pong.

Main bina istana guna kusyen kat rumah nenek.

Main masak-masak guna kuali yang orang buang. Korek tanah liat, jadikan jejemput.

Jaranglah tengok tv ke, main game dalam komputer ke, semua aktiviti fizikal.

Time musim buah, beramai-ramai panjat pokok. (aku tunggu kat bawah pokok selalunye, heh~)

Buat colek beramai-ramai.

Malam pulak, kena pergi surau, rutin nenek.

Selalunya tidur awallah, sebab esok nak kerah tenaga untuk bermain lagi.

Setiap hari, pasti ade benda baru yang dilakukan.

Sekarang masih ada ke, kanak-kanak main macam dulu-dulu?

Oh, rindu suasana kampung.

Bersawah padi, bertali air, bertahi ayam, berperigi, bertempayan.

Bukan hanya kampung boy, kampung girl pun ade lah. :)


Teringin, nak duduk mengadap sawah padi atas tikar sambil minum petang dengan suami. haha~ (berangan lagik!)



0 buah fikiran:

Post a Comment

wanna share something with me? just say it! ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...