Aku rasa, aku cerita. Aku baca, aku cerita.

Wednesday, March 30, 2011

alkisahnya pau

Dictionary google.

Pau - The pau bun is a simple type of steamed, filled bun or bread-like item in various Chinese cuisines. In the Chinese culture it can be eaten as any meal, but it is often eaten for breakfast. The bun has a layer of "skin" that needs to be peeled off before it is eaten.

Perak terkenal dengan pembuatan pau, sebab tulah kat sini berlambak-lambak orang jual pau. Kalo kat R&R (Rehat dan Rawat) mesti ada pau.

Meh, nak cite pasal pau. heh~

Dulu aku tak suke makan pau. Pandang pau pun tak nak. Masa kecik-kecik dulu, pernah makan, tapi rasa kelat (heh~ entahlah betul ke tak istilah kelat tu). Pau tu hanya ada isi yang secoet je kat tengah. Kalo makan kat tepi, tak sedap. Sejak dari hari tu, memang kalo mak offerkan pau, memang selalu geleng kepala lah jawabnya. Kadang-kadang fikir jugak, apalah yang sedap sangat pasal pau nih.

Nak dijadikan cerita, kat kampus aku (pocket C), ada pak cik jual pau. Bersusun-susun orang beratur nak beli pau pak cik tu. Mula-mula tengok macam tak rasa apa-apa pun. Lepas tu, bila dah ramai yang kata sedap, aku trylah beli. Pau kari ayam. Segar dari ladang. Dalam panas-panas tu, aku gigit pau tu. Fuh, perasaan tak suka pau dulu terus hilang. Wahah~ Sedap sanGat! Tak rasa sekelat masa makan time kecik-kecik dulu. Yang ni rasa superb sedap. Tekstur menarik, panas, lembut, isi banyak. Memang gabungan yang mantOp la orang kate. Kalo makan pau tu tanpa isi pun, rasa sedap, apatah lagi kalo dimakan sekali ngan isi. Shedap shedap shedap!



inilah pau sedap yang aku makan habis buat pertama kali dalam hidup ni. Hahah~


Jadi sejak dari hari tu, 3 minggu lepas kot kalo tak silap, aku mula suka makan pau. Tadi aku makan pau coklat. Sedap jugak. Lepas ni nak try sume jenis pau lah. Nak buat experiment pau. :)

Kesimpulannya, pau tu sedap sebenarnya, kalo si pembuat tu pandai. Patutlah mak ngan abah suka banget sama pau. Setiap kali datang Perak, beli pau. Setiap kali beli pau, mesti datangnya dari Perak. Mungkin lepas ni, boleh belajar buat pau lah pulak. heh~

Pau kena makan panas-panas, baru nikmat. Mari bersyukur dikurniakan deria rasa yang baik. Ada lidah, ada mulut, ada mata, ada tangan, ada esofagus, ade peristalsis, ada perut, ada enzim-enzim untuk mencerna makanan yang dimakan. Alhamdulillah~

0 buah fikiran:

Post a Comment

wanna share something with me? just say it! ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...