Aku rasa, aku cerita. Aku baca, aku cerita.

Friday, February 4, 2011

merisik ke?

Dua tiga hari lepas ade letak status cmni kat facebook.

Mak : Hari jumaat ni, ade member abah nak datang rumah.
Nona : Datang merisik ke?

Hari ni memang member abah datang rumah. Bukanlah merisik. Saje je tanya mak camtu. Huih, belajar pun tak abis lagi. Ini reunion, member abah time maktab dulu, which is senior mak datang rumah. Tapi kan, best jugak la kalo kite duk rumah je, tiba-tiba orang masuk meminang. Wow! ade lagi ke camtu sekarang? Kahwin dengan pilihan abah ngan mak sounds good. Ngeh~ Okey back to the story, member lame abah datang melawat abah di sini. Mengikat silaturrahim lame kembali. Bercerita kisah-kisah member yang lama. Seronok betul berkawan ni kan? Sampai tua masih in contact.

Diorang jumpa balik melalui facebook. Haa, besarkan pengaruh facebook. Dulu bukan main susah nak buat facebook, mula-mula wat facebook, gile game kejap. Pastu, gile stalk orang, tengok gambar orang. Pastu sekarang dah slow down sikit. hehe. Bagiku, facebook tak ubah seperti diari maya semua orang. Facebook masing-masing melambangkan personaliti masing-masing. Nak cerita kisah di facebook la pulak.


Ade yang selalu tukar profile picture. (haa, akulah tu. Sehinggakan ada yang menegur di facebook. haha. Agak malulah ditegur begitu. Hm~)

Ade yang meletakkan link-link yang bermanfaat. Aku akui, di sebalik kelaghaan facebook, ada baiknya jugak facebook ni. Banyak jugaklah ilmu yang bermanfaat daripada link-link yang orang letak di facebook.

Ade yang membuat invitation ke wedding, interview dan aktiviti-aktiviti lain. Salah satu medium mudah dan percuma. Oh, semakin lama semakin banyak dapat invitation wedding daripada kawan-kawan. Dah tua rupanya aku ni. ohoi~

Ade yang meluahkan rasa rindu di facebook,

Pakwe : rindulah!
Makwe : rindu jugak~ muah muah. (sukelah hiperbola aku nih~ )

Banyak jugaklah membaca kisah cinta orang-orang di facebook. Bace kesah orang jelah mampu. Yang menarik dalam hidupku, kisah kehidupan aku dan famili, aku dan kawan-kawan seperjuangan ajelah. Tapi terfikir jugak, kalolah ade cinta yang ditolak, pastu tengok orang yang dicintai bahagia bercinta dengan orang lain, sedih jugak kan? Mungkin boleh gunakan fungsi blocking.

Ade yang suka update ape yang dibuat.

Hari ni terserempak dengan pak cik tua tengah order ayam kentucky.

Aku suka je baca status camni, macam bace kesah hidup si penulis ini. Takdelah annoying sangat rasanya, tak mengganggu hidup aku, kira OK la tu. Tak perlulah negatif dengan segala apa orang di facebook buat, orang kate, jangan menambahkan asid di kepala. Janji semua bahagia. OK la tuh~

Macam-macam ragam orang boleh bace kat facebook. Ini baru di facebook, belum tengok di pasaraya-pasaraya. Ade yang menegur cara orang menggunakan facebook. Kadang-kadang tak perlulah menegur, sebab, lain orang, lain ragamnya. Menegur pada perkara yang salah tu baik, tapi menegur perkara yang langsung tak mendatangkan kemudaratan, bagiku tak relevan. Belajar menerima kepelbagaian cara orang lain, hidup penuh variasi itukan menarik. Apa pendapat anda?

two in one. Kisah merisik plus kisah facebook. ngeng~

2 buah fikiran:

Anonymous said... [Reply to comment]

paling tak suka baca kisah cintan cintun kat fb. satu dunia dia nak bagi tau. sama gak dengan orang yang update status marah2.. ish

anNaqia said... [Reply to comment]

hehe.
ntahla,stakat ni xrasa ape lagi.
suka ati lah diorg nak wat ape kan.
janji dia xkaco kte. :)

Post a Comment

wanna share something with me? just say it! ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...