Aku rasa, aku cerita. Aku baca, aku cerita.

Tuesday, February 1, 2011

kehidupan berperingkat-peringkat

Masa terus berjalan tanpa henti. Hidup terus berlangsung tanpa lelah. Pasti kita akan berhadapan saat genting.

Nak masuk darjah satu, mak abah tolong fikirkan nak letakkan aku kat sekolah rendah yang mana. Dah dapat sekolah rendah, belajar sampai UPSR, lepas tu fikir pulak, nak ke sekolah menengah yang mana. Dah dapat masuk sekolah menengah, tiba-tiba pasang angan-angan nak masuk sekolah berasrama penuh (padahal tak tau pun asrama penuh tu camne, tau sebut aje). Nak masuk asrama penuh pun terfikir jugak nak yang mana satu, walaupun bukan boleh sendiri pilih. Lepas masuk asrama penuh, belajar siang malam sampailah SPM. Time ni saat genting tiba, turning point yang boleh mengubah hidup seseorang. Masa ni, fikir jugak untuk membuat pilihan nak masuk ke universiti yang mana satu. Kira da sampai menara gading la ni kan? Belajar pagi petang siang malam, hampir tiba ke garisan penamat musim universiti.

Dan sekarang, mula berfikir, masa depan lepas graduate. Senang tak dapat kerja nanti. Dapat kerja kat manalah nanti. Sambung master ke nanti. Jadi engineer ke nanti. Tinggal kat manalah nanti. Dapat gaji banyak tak nanti. Semua soalan ni dah berlegar-legar di otak. Takutnya nak menghadapi satu level lain dalam kehidupan.

Berdoa, dan terus berdoa mengharapkan penyudah kehidupan universiti yang terbaik. Kita merancang, Allah pun merancang, namun Allah adalah sebaik-baik perancang.

0 buah fikiran:

Post a Comment

wanna share something with me? just say it! ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...