Aku rasa, aku cerita. Aku baca, aku cerita.

Monday, June 1, 2009

tag : 25

cik intan telah menganugerahkan tag ini.

Peraturan: Jika anda di tag, adalah sunat muakad untuk anda menulis 25 perkara yang masih anda ingat semasa anda zaman kecik2 >.< . Di penghujungnya, sila lah memilih 5 orang untuk anda menetag. Serta jangan lupa untuk menetag orang yang telah menetag anda. Jika saya menetag anda, ini adalah kerana saya mahu mengetahui lebih lanjut berkaitan kenangan anda semasa zaman comel2. Terima kasih (bahasa jiwa bangsa)...

tugas sudah dihighlightkan.

jum setart bace. (senaman jari dmulakan.)

...flashback...

1. aku ank kedua. aku mengalami kehadiran dua adiks. mase kehadiran adik bongsu tu, aku maseh ingt yg aku sllu ikut abah aku mendodoikan adik (kalo time adik mengamuk). hampir sume bilek abah jelajah semata-mata untuk meredakan tangis si kecik tu. dan aku lah pengikut setianya. ngeh2.


2. aku memulakan pelajaran start dr 5 thn kot (kalo xslp la) d sekolah tadika polis. tadika polis tu terletak di seberang jalan besar sekolah mak aku mengajar. penah sau ketika tu, aku wat hal lari dari tadika tu terus ke sekolah mak. masa nk seberang jln tu, ade sepasang mak cik n pak cik tnye ak nk g mana. seb baik aku slmt sampai kt sekolah mak.


3. naik darjah satu, aku bsekolah d sekolah abh. kt skolah tu, lg skali aku wat marathon lari dr skolah. mase kecik2 dlu, aku jd penolong ketua drjh yg garang. skali, aku pukul sorang dak ni dgn pembaris, abes merah2 die nye muka. aku takut cgu marah, aku pn memulakan gaya atlit lari ke sekolah mak yg terletak d seberang jalan. (sekolah mak ngan abah opposite je. hehe)


4. dulu, aku minat gile kaler kuning. smpaikan basikal aku pn kaler kuning. memang kalo dlu, segala harta benda aku kaler kuning, sampaikan abah mrh sbb terlalu terikat pd benda kuning jek. haha~ (tp skrg da kurang kegilaan pd kuning tu. pink lak yg timbul.)


5. mase kecik2 dlu, rambut aku panjang. sampai ke pinggang panjang nye. tp, bermula pd satu hari tu, abah potong rambutku. sampai skrg, mmg rambutku xkan panjang melebihi bahu. heheh. semakin meningkat remaja lg lah aku malas berambut panjang. rimas lorh~


6. ade skali tu, mak aku ade cte, aku balik dr skolah terus nangis. rupa-rupanya sbb dpt nombor 2, smpai bengkak2 mata nangis. mak aku ckp, aku dlu mmg xley ade org lebih skit pd aku. tp skrg, da lain da. ngeh3.

7. masa waktu berbadan kenit dlu aku teramatlah aktif. time waktu rehat je maen, time petang je maen. kalo dlu2, mak sllu mrh kalo kitorg nk kua rumah awal. waktu yg sllu kitorg ley kua umah ialah kul 6. slagi x kul 6 jgn hrp ley kua. waktu tu rasa sgt lah xbest sbb xley kua. huhu.

8. waktu aku menumpang blaja kt skolah mak aku, aku slalu dpt no 6. mmg smpai ke akhirnye nombor 6. ngeh3.

9. time tu, ak da ade peminat tau. ade skali tu mak cte, ade sorang dak laki ni tepon umah, nk cakap ngan aku. pastu aku tanye la die sape, die ley jwb "gewe dio" hahah. kecik2 da pandai~

10. mase kecik2 dlu, aku ade asma. bila bernafas je berbunyi cam ade sesuatu yang lekat kat dalam peparu. seksa gak la mase tu.da naek besa, asma tu lame2 da ilang.

11. jam tgn pertama aku ialah mase nak UPSR. sblm UPSR aku da dpt adiah jam tgn Q&Q. smpai skrg jam tu ade, tp da xboley berfungsi da. syg jam tu~

12. PTS ialah ujian terbesar yg pertama dlm hidupku. aku ingt lg, before masuk dewan peperiksaan tu, abah belikan aku pensil 2b. kne beratur panjang sebelum masuk. mase tu xrase pon debaran nak exam tuh. tp skrg, xmasuk dewan peperiksaan pon da gabra. haish2~

13. mase result PTS tu kua, mase tu akhir thn drjh 3 atau awl thn drjh 4. semua org sibuk2 nak g tgk result kt papan kenyataan, tp aku lak cm xkesah. ye lah, maseh kecik, dan maseh xtau pape. kwn aku ckp aku pass. dpt naek drjh 5. siyes, mase tu nikmat kejayaan tu xdpt rase ngan nikmatnye lg.

14. naek drjh 5, org pertama yg aku knl ialah nadia. die lah yg tegur aku dlu. mase masuk kls drjh 5 tu, aku terase amatlah pelik. sbb semuanya muka2 yg aku xkenal. naseb baek lah, aku leh masuk ngan diorg. ^^

15. mase baby2 dlu, aku ade satu anak patung faveret. dan smpi skrg patung tu ade. rambutnye blonde. hehe. smakin besar, semakin banyak koleksi patung2 aku. terlabit~

16. mase time adik2 aku xde lagi, aku ngan abe suke g Hankyu Jaya (btul ke x, xtaula ejaannye). sbb dlu, pasaraya tu je yg ade.

17. aku start pakai spek drjh 6. aku dlu obses ngan spek. aku sllu curi2 amek spek abah pakai. ntah camane, aku tgk aku cantek pkai spek. dr ctulah, bermula idea pelik, stiap ari akn aku pkai spek abah curi2. until, aku kne pakai spek sendiri. haih~ dan skrg, aku rase mnyesal. sbb spek menganggu keelokkan tudung aku. huhu. pdn muka~

18. masa aku kt tadika dlu, aku pernah terkencing dlm seluar. skali basah semua kain bju tadika aku. mase tu, aku naek van skolah utk g skolah mak. naseb baek lah tmpt duduk van tu kalis air. xde lah pacik tu mrh sgt. ngeh2

19. nasi lemak jd menu utama breakfast mase dlu2. aku ske hancurkan telur kuning dan taburkan ats nasi lemak tu. sdap sgt. mase tu, nasi lemak lah faveret.

20. mase aku drjh 3, ade sorang dak laki pengsan dpn aku. sblm dia pengsan tu, die ade mintak nk minum air aku. dlm proses perkiraan nk bg tu, tibe2 je die pengsan. ras alimi namenye. ktne lah die skrg eh?

21. aku suke sgt basuh kasut. aku ngan abe akn basuh kasut ari jumaat. smpt lah kering ari sbtu tu. kalo xkering, kitorg akn letak kt blkg peti ais. pastu mula lah xpuas ati sbb kasut jd kaler kuning. sllunya, aku akn kapur skali kasut tu. bia jd putih berseri. heheh.

22. beg skolah aku dlu beroda. ade roda smpi drjh 6 kalo xslp. mse mula2 dpt beg tu, rase cm dunia ni aku yg punye je. aku akn tarik je beg tu,redah je kalo kt tangga pon. tp naik skolah menengah, aku mula malu nak pkai beg beroda. hehe.

23. scotch emulsion tu sllu abah suapkan utk kitorg. mmg waktu kecik2 dlu, vitamin jd wajib utk aku. minyak ikan smpi skrg aku maseh mkn. hoho. tp waktu kecik2 dlu, sgt lah xpandai makan vitamin tu, sllu akn pecah dlu before masuk dlm perut. pastu mula lah rasa nk muntah sbb hanyir. heheh.

24. kt dpn umh aku ade utan kecik. dlu penah aku ngan jiran2 wat pondok kt ats pokok. kami men pondok2. time tgh ari kami bwk nasi dr umh masing2 makan kt pondok tu. seronoknye weh~

25. kalo kt umh tok lg best, aku dan kazen dan shbtnye men masak2 gne kuali ngan dapur gas yg btol2 nye. kami wat jemput2 gne tanah liat. tp masak xjdik jgk hehe. kami wat kubu perang gne kusyen sofa. cicah perencah megi ngan jambu. sedap~ kalo xmen tu, kami round keliling kampung. men pancing2 kt sungai ngan kt sawah padi. skrg da jarang tido kt umah atok. huhu~


26.tok aku ade kedai runcit. di kedai runcit tu la aku belajar menjual, kira duit, timbang bawang, susun barang2. srono0k sgt! kalo duk kt kedai tu, msti semua org akn ckp "ni za zame mudo ni" kate nenek aku, muka mak mase kecik same cm muka aku. fotostat! ^^


seronok kalo mengenang kembali zaman kecik2 hingusan dlu. tq intan! memory tu indah utk dkenang~ ^^

jadi,

sy mahu org2 ini wat ini tag~

  • tqah kj
  • marzuki (smbung cte bdak drjh satu tu)
  • tika
  • mira
(sori susunan cerita tidak mengikut usia dan tarikh yg btol~)

5 buah fikiran:

ajibah abol said... [Reply to comment]

hehehe.. sonok kan time tecik2~
xyah pk pape pon. rilek je!
da la cumil. klo buley pusing balik alahai beshnye.

anNaqia said... [Reply to comment]

intan!
tul3.
heheh~

anNaqia said... [Reply to comment]

tag ni 1 lg utk kak tkah saari.
mls nk edit balik~
;)

Unknown said... [Reply to comment]

:-)

anNaqia said... [Reply to comment]

@mohd khalis farouk Agil: :)

Post a Comment

wanna share something with me? just say it! ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...