Aku rasa, aku cerita. Aku baca, aku cerita.

Wednesday, April 7, 2010

kerana islam itu indah

assalamualaikum.

kembali kepada fitrah kerana islam itu indah.

bersyukurnya dilahirkan islam. namun, masih lalai dalam menunaikan ajaranNya.
tadi, dberi kesempatan olehNya untuk menghadiri satu usrah. waaa, sgt3 rasa amat membantu menghidupkan kembali tanah hati ini. da lama tiada ilmu mencurah di hati ini. malam ni, Allah menemukan aku satu ubat untuk menghidupkan kembali hati ini. alhamdulillah, sujud syukur padaMu atas segala cinta. ^_^

topik yang kami bincangkan tadi adalah, menghalalkan yang halal dan mengharamkan yang haram.

rupa-rupanya, kat atas dunia ni, semua benda jatuh pada hukum harusnya, dan sehinggalah Allah menjatuhkan hukum haram ke atas harus tersebut.
  • maknanya, kalo kite manusia bijak akal fikirannya, kita dapat nilai, bahawasanya, banyak benda yang dhruskan drpd diharamkan. namun, menjadi susah bg manusia terutamanya aku yang lemah ni, nak tngglkan yang haram tersebut. sigh~ (muhasabah balik)
itulah antara perkara yg menarik minat aku dlm usrah tu, wpun maseh byk yg menarik. cukuplah skadar renungan pembaca blog ni.

selidik dan perbaiki kelemahan diri, kerna Allah itu Maha Mengasihani hamba2nya.


4 buah fikiran:

fatihanazuar said... [Reply to comment]

gapo hop harus jd haram??

anNaqia said... [Reply to comment]

hoho. xcukup lagi ilmu.
mungken boleh amek contoh kawen kot.
kalo rasa nak kawen tu, diharuskan kawen, tapi benda tu jadi haram bila dia kawen tu boleh menyakitkan pasangan. contohnya kalo dia ade AIDS, kan AIDS tu penyakit bahaya yang boleh berjangkit. jadilah haram.

wallahu'alam. hehe~

mohd khalis farouk Agil said... [Reply to comment]

Bgs2..mari kita sama2 tgl kn hak haram dh..:)

anNaqia said... [Reply to comment]

@mohd khalis farouk Agil: insyaAllah! :)

Post a Comment

wanna share something with me? just say it! ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...