Aku rasa, aku cerita. Aku baca, aku cerita.

Sunday, December 27, 2009

pembelajaran part 1


hampir sebulan aku menetap di paka dan ber'intern' di kerteh. aku baru je balik dari rumah tersayang. cuti krismas. housemate kebanyakannya ambil cuti esok (isnin).

sekitar 4 minggu,
climbing boiler atau nama lain Heat Recovery Steam Generator (HRSG). first time naek. alhamdulillah, time naek tu, xde la pkir sangat pasal ketinggian boiler tu. da smpai atas baru la terasa seciput gementar.

mengenali turbine atau nama lain Steam Turbine Generator (STG). ada shutdown di bahagian turbine, di mana tubes in the heat exchanger tersumbat. masa ni jugak la aku belajar apa itu videoscope. alatnya ala-ala endoscope dalam perubatan. hehe, aku pernah merasa penangan endoscope itu. dan dalam pembelajaran plak,aku dsuruh untuk menjalankan videoscope tu dalam tube2 yang kecil dalam heat exchanger itu. kebetulan yang membuatkan aku tersenyum keseorangan. ^__^

belajar guna monkey ladder semasa nak naek ke atas cooling tower. woho, yang ni aku xdapat tahan gementar, sampai je kat atas kaki aku bergegar takut punya pasal. naik ke atas je aku berani guna ladder tu, tp bila da nak turun, aku sorang je guna tangga biasa. hehe. ada rezeki, len hari aku akan turun guna monkey ladder tu.

sudah melawat-lawat Air Separation Unit (ASU). sistem di sini, mengambil udara yang ada di sekeliling dan memproses udara tersebut hingga terseparate nya component2 gas dalam udara tersebut. output, argon, nitrogen dan oksigen. hanya melihat-lihat di sistem ini. tak banyak keja mencabar yang dapat dilakukan.

begitulah kesah aku sebagai budak intern untuk 4 minggu pertama. entah larat entah tak nak sambung cerita utk lagi 28 minggu berintern. hehe. kalo x, maafkan hamba ye.



4 buah fikiran:

Izz Amri said... [Reply to comment]

hehe...mcm best.. =P

anNaqia said... [Reply to comment]

best2.
doakan eh.
:)

Izz Amri said... [Reply to comment]

insyaAllah. Strong2 there =)

anNaqia said... [Reply to comment]

heheh.
tq2~

Post a Comment

wanna share something with me? just say it! ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...