Aku rasa, aku cerita. Aku baca, aku cerita.

Wednesday, July 1, 2009

orang tua dan anaknya

pagi tadi, aku menonton cerita anjakan paradigma bersama datuk dr hj fadzillah kamsah, daripada rancangan tv ni aku dapat satu kesah yang amat menarik untuk dikongsi.

kisah orang tua dan anaknya bersama seekor kuda.

alkisahnya, orang tua dan anaknya berjalan sambil menarik kuda bersama mereka untuk ke satu tempat. dalam perjalanan, mereka berdua bertemu dengan seorang pemuda A.

"mengapa ditarik sahaja kuda itu. adalah lebih baik jika kalian menunggang kuda itu." kata pemuda A.

"mm, betul jugak cadangan orang tu. jom kite tunggang kuda ni." kata si orang tua kepada anaknya.

maka mereka berdua pun menunggang kuda itu. dalam perjalanan, mereka bertembung pula dengan pemuda B.

"kenapa kamu berdua menunggang kuda itu. kesian kuda itu." kata pemuda B.

"iyalah, baik kamu turun berjalan, biar ayah sahaja yang tunggang kuda ini." kata si orang tua kepada anaknya.

maka si anak turun dan berjalan kaki sambil menarik kuda tersebut. mereka meneruskan perjalanan sehinggalah bertembung dengan pemuda C.

"kesian si anak, terpaksa menarik kuda. sepatutnya yang tua lebih beralah." kata pemuda C.

setelah mendengar kata-kata itu, si orang tua turun dari kuda dan menyuruh anaknya menunggang kuda itu. perjalanan diteruskan lagi, sehinggalah mereka bertembung pula dengan pemuda D.

"kejamnya si anak, membiarkan ayahnya yang tua berjalan kaki." kata pemuda D.

tercengang si orang tua tersebut kerana memikirkan semua cara yang dilakukannya salah di pandangan mata ramai. maka, mereka meneruskan perjalanan tanpa mendengar lagi komen-komen daripada orang yang lalu-lalang.

moral value :
  • kadang-kadang kita tidak perlu memberi sepenuh perhatian kepada pandangan orang, kerana tidak semua pandangan yang diberikan itu membina.
  • kita tidak dapat memuaskan hati semua pihak, lain orang lain ragamnya.
another interesting story.Klik sini

mulut belanga boley ditutup. mulut orang manakan boley.

3 buah fikiran:

AleXeNdEr reEz said... [Reply to comment]

ketok je spe bg pendapat tuh...ckp kat derang len kali tnya dlu...

heheh

kay shafiQ said... [Reply to comment]

Ni adalah aspek yg plng penting membezakan manusia iaitu akal fikiran yang mendorong kpd satu tindakan. jgnlah plak dah anggap setiap org ad pendapat masing2 dah jd hebat dan x nak menerima pndgn orng len plak. pikir-pikirkan lah

anNaqia said... [Reply to comment]

reez,
haha,
boley thn gak idea tu.
;)

syafiq,
btul2.
fikir dlu sblm beri pendapat.

Post a Comment

wanna share something with me? just say it! ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...