Aku rasa, aku cerita. Aku baca, aku cerita.

Wednesday, December 17, 2008

utara~

br2 nih, me n my family plus my nenek ke negeri2 utara.seronok, wpun hanya sempat 4 ari je berada d sana. byk perkara yg menarik yg aku lihat. seronok2. :)

  • kedah
pegi kenduri umh sdara kt jitra.tido d umh mak sdara ku(dpnggil mak cik yoh) d aloq staq. mak sdaraku ni xde anak. suaminya(pak sdara aku yg dpanggil sbg ayah chik) lumpuh sbelah bdn sbb stroke. kalo g umh mak cik aku nih msti byk teka teki baru yg dpt. diorg ske bteka teki. mmg puluh2 jgk la teka teki diorg. hoho. sejak balik nih, pak sdaraku tu sllu sms. sunyi tanpa anak. huhu. semasa di rumahnya, aku tertarik dgn satu file n frame yg btajuk 'there is a life after stroke' bila fikir2kn, mmg semangat ayah chik ku tu kuat smgt. dr xley bjalan, smpi skrg da blh bjalan wpun btongkat. mmg there is a life after stroke for him la. alhamdulillah. kt alor star ade satu menara mcm menara KL, tp yg nih pendek sket. ayah chik aku panggil menara telekom(kalo xslp la). kat ats tuh ade restoran yg bputar.boleh menikmati makanan smbl melihat kwsn kedah.katanye, nk naik ke ats kne byr rm5 n utk mkn kne byr rm25. restoran tuh dhadkan 90 org(kalo xslp la, ingt2 lupa je ni) sempat dk dua ari je kt kedah ni. xsempat nk meround2 n naik ke menara telekom tuh. tp, hati aku akn rasa sungguh gumbira bila aje pulang dr umh ayah chik aku. bsinar2 matanya gumbira melayan karenah anak2 sdara nya. huhu. smoga hidup mereka selalu gumbira~

  • perlis
pd mlm ari kedua d kedah, kitorg ke perlis jap. umh mak sdara(mak cik ani). umah nya kt mata ayer.dr alor star ke umh nya amek masa sejam. hoho. mmg sungguh kecik ini negeri. yg menarik nya d cni, adalah no plate keta. no plate keta bg perlis adalah bmula dgn huruf 'R'. kalo mengikut ape yg aku survey la, no plate perlis br due huruf yg tbaru 'RH' agknya. rata2 no plate penduduk perlis pakai adalah 'K'= kedah, 'P'=penang. melalui pergerakan no plate pn, da nmpk perlis adalah negeri yg kecil. kata abah, mgkn perlis negri kecik, sbb tu la no plate nye lmbt naik. kalo nk dbandingkn ngn klate (negriku~) skrg da 'DBJ' ntah2 da naik 'DBK' kot. unik. suka no plate huruf 'R' :)

  • penang
ari terakhir d utara, kitorg singgah sebentar d penang. kami round2 d bndr penang. ternyata, jambatan penang dlm proses 'pembesaran'. (patotla slalu jem) naseb bek xlama jem nye. cm xtau sgt nk ke mana,ktorg ke queensbay mall. window shopin semata2. xde pe yg menarik yg boley dbeli. mulanya, nk g umh ilah, tp xjd.(die pegi blaja mgubah hantaran.sori ye ilah) tp, yg menarik nya, aku ternmpk keta ilah. rupa2nya umah die tepi lebuh raya. mmg rezki ku tgk keta die je. ke umh nye, xde rezki lg. heheh. (nti cek p umh hg ye ilah). xpt jgk nk mkn pasemboq pdg kota. huhu.dlm kul 2.30pm, ktorg btolak pulang.

selalunya, kalo melalui jln lebuhraya timur barat tuh, abah akn bhenti d R&R d banjaran titiwangsa. wpun, xde la sebesar R&R tapah, tp ramai yg bhenti kt ctu. tmbh2 lori besar n bas2. abah panggil tmpt ni cameron highlands 2. mmg suasana nya mcm kt cameron highlands, tuan kedai mkn tu siap tanam tomato lg. best2. masa pulang ari tu, kabus penuh kt ctu. sepanjang pjalann pulang ke klate hujan je spanjang jln. perubahan cuaca yg ketara. hoho.

cuti sem kali ni, ade pengalaman yg best yg boley dcatatkn,alhamdulillah. bcuti d utara n bcuti bsama nenek n family yg tsayang. :)

0 buah fikiran:

Post a Comment

wanna share something with me? just say it! ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...